Metoda CLIL - Inhalt und Sprache integrierende Methode
Content and Language Integrated Learning neboli Obsahově a jazykově integrované učení patří k významným trendům současného vzdělávání. Integruje výuku učiva jak daného předmětu, tak i cizího jazyka, dochází tedy k propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu. Příkladem může být integrace angličtiny a ICT, kde ICT je prostředkem k výuce jazyka, přičemž se studenti neustále učí používat nově nabyté vědomosti ve fungování ICT. Mezi výhody CLIL patří přirozené prostředí pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Studenti používají cizí jazyk v naprosto přirozeném prostředí, a ne v uměle vykonstruovaných situacích. Jsou lépe motivováni a jsou zároveň účastni bezprostředního použití jazyka. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka.
Výuka metodou CLIL je dost často nesprávně interpretována jako výuka nejazykového předmětu v cizím jazyce nebo jako výuka jazyka na základě témat z odborných předmětů, tj. na základě mezipředmětových vztahů. V prvním případě jde o bilingvní, resp. cizojazyčnou výuku nejazykového předmětu, při které je u studentů nezbytným předpokladem znalost cizího jazyka. Cílem není získat primárně nové znalosti v cizím jazyce, ale především v nejazykovém předmětu, nabízené prostřednictvím cizího jazyka. Ve druhém případě jde o mezi předmětové vztahy, kde učitel využívá znalosti studentů z nejazykového předmětu k výuce slovní zásoby, gramatických a lexikálních jevů cizího jazyka. V tomto případě není cílem hodiny získat nové znalosti v nejazykovém předmětu.