E-learning - E-Lernen
E-learning je moderní a v dnešní době hodně diskutovaná metoda výuky cizích jazyků založená na on-line přístupu k interaktivním učebním materiálům a neustálého vedení studia osobním lektorem. Na jedné straně je považována za efektivní a vhodnou metodu samostudia nebo doplňkového studia ke klasické jazykové výuce, avšak na straně druhé je kritizována jako devalvace všech výše popsaných metod. E-learning přináší flexibilitu a přístup k materiálům kdykoliv a odkudkoliv, což může výrazně podpořit motivaci a pravidelnost studia.
Jak je známo, moderní doba s sebou přináší nové technologie, nové produkty a nové přístupy k našim životům včetně výuky. V současné době se stala tato metoda běžnou součástí výuky zaměstnaných lidí, kteří nedisponují takovou mírou času, kterou by pro své další vzdělávání potřebovali. S rozšířením počítačů a připojením na internet se tito uchylují k "rychlé a úsporné" verzi výuky nejen cizích jazyků. Tento trend ukazuje, jak důležitá je dostupnost vzdělávání přizpůsobená moderním životním stylům a časovým možnostem jednotlivců.
V současné době neustálého spěchu a chronického nedostatku času jsou výdobytky techniky stále častěji využívány k osobnímu vzdělávání. Dnešní účastník jazykových kurzů nespěchá do hodiny, neuvázne v dopravní zácpě a není vystresován, že přijde pozdě. Daleko častěji sedí u svého počítače se sluchátky na uších a v klidu prochází jednotlivými lekcemi kurzu svým vlastním tempem. Metodou e-learningu lze studovat v čase, který nám vyhovuje, v místě, kde se cítíme příjemně, a tempem, které ovlivňujeme sami.
Co se týče výhod e-learningu, jedná se především o velice flexibilní přístup bez časového a prostorového omezení. Studenti si sami mohou zvolit, kdy a kde se budou učit, navíc se studiu mohou věnovat podle svých časových možností. Jediným omezujícím faktorem je přístup k internetu a počítači. Tato velice individuální metoda napomáhá studentům postupovat podle jejich vlastních schopností a nestresuje je tedy přílišným tempem či naopak nezdržuje při dalším progresu.
Metoda se snaží přizpůsobit individuálním potřebám. Tím pádem nedochází k časovým prostojům. Fakt, že si studenti mohou vybrat, že mají možnost volby, kdy se cítí nejlépe, je podmínkou úspěchu a potěšení z učení. Vědomí, že studenti mají své vzdělání plně v rukou, je považováno za podmínku úspěchu. Výhodou je také to, že si studenti mohou potřebné informace kdykoliv zopakovat a hodnocení studentů je okamžité a objektivní. Takový přístup výrazně zvyšuje motivaci a efektivitu učení, protože respektuje osobní tempo a styl každého studenta.
Na druhé straně této metodě je nutno vytknout i některé negativní věci. Pomocí e-learningu se studenti velice rychle učí pasivní znalosti. Aby byli schopni použít je v běžném životě, je nutné komunikovat a pasivní znalosti tak přeměnit v aktivní. Studenti si nemohou při kontaktu s počítačem ověřit své znalosti, výslovnost a jednoduše nemohou prodiskutovat jednotlivé chyby. Tento nedostatek by mohl být pro studenty demotivující. Proto je důležité e-learning kombinovat s živou komunikací, která umožní procvičování a opravování v reálných situacích.
Další nevýhodou je izolace způsobená nedostatkem sociálního kontaktu. Při běžné výuce se člověk učí zároveň chybami spolužáků, je nucen poslouchat jejich výslovnost, větné struktury a tím pádem si jich je vědom a snaží se vyvarovat chybám. Mezi další nevýhody e-learningu můžeme zařadit také fakt, že některé e-learningové programy jsou nákladnější, tudíž si je nemůže dovolit každý. Další omezení spočívá v tom, že studium online vyžaduje určitý stupeň počítačové gramotnosti a technologií, který každý nemá. Tato metoda také vyžaduje větší sebekázeň a touhu učit se.
E-learning má své výhody i nevýhody a je skvělou formou celoživotního vzdělávání. Dále je to také vynikající nástroj pro podporu výuky ve školách. Podle odborníků by však zcela nahradit klasickou výuku neměl, má ji pouze doplnit a ozvláštnit. Nejlepší je tedy kombinovat e-learning a klasickou formu vzdělávání. Tato kombinace umožňuje využít silné stránky obou přístupů a lépe se přizpůsobit individuálním potřebám studentů. Takový hybridní přístup podporuje motivaci studentů a zvyšuje efektivitu učení.
Charakteristika:
- Flexibilita: E-learning umožňuje studentům studovat kdykoli a kdekoli podle svého vlastního tempa a harmonogramu.
- Dostupnost: Kurzy a materiály e-learningu jsou často dostupné online, což umožňuje studentům přístup k nim z libovolného zařízení s připojením k internetu.
- Rozmanitost obsahu: E-learning může nabízet různorodé formáty obsahu, včetně textu, videí, interaktivních prvků, testů a diskuzních fór.
- Individualizace: Některé e-learningové platformy umožňují individuální přizpůsobení obsahu podle potřeb a úrovně studentů.
Výhody:
- Přístupnost: E-learning umožňuje přístup k vzdělávacím zdrojům pro studenty z různých geografických oblastí a s různými fyzickými omezeními.
- Úspora času a nákladů: Studenti nemusí cestovat na místo výuky, což šetří čas a náklady spojené s dopravou a ubytováním.
- Interaktivita: Některé e-learningové platformy nabízejí interaktivní prvky, jako jsou simulace, hry a diskuzní fóra, které zvyšují zapojení studentů.
- Možnost samostudia: E-learning umožňuje studentům studovat ve vlastním tempu a opakovat materiály podle svých potřeb.
Nevýhody:
- Omezená interakce: E-learning může mít omezenou interakci mezi studenty a instruktory, což může vést k pocitu izolace.
- Potřeba disciplíny: Někteří studenti mohou mít potíže s udržením disciplíny a motivace při samostudiu bez přímého dohledu učitele.
- Technologické problémy: Nepředvídané technologické problémy, jako jsou problémy s internetovým připojením nebo technické potíže s platformou, mohou omezit efektivitu e-learningu.
- Nedostatek sociálního kontaktu: E-learning může chybět sociální aspekt vzdělávání, jako jsou diskuzní skupiny a osobní setkání, což může ovlivnit rozvoj sociálních dovedností.